Hovioikeus kumosi Sakupe Oy:lle ja yhtiön johdolle työturvallisuudesta tuomitut sakot
Sakupe Oy tuomittiin toukokuussa 2025 käräjäoikeudessa kahdesta työturvallisuusrikoksesta 15 000 euron yhteisösakkoon. Yhtiön toimitusjohtaja sai 15 päiväsakkoa ja yhtiön entinen asiakkuusjohtaja 30 päiväsakkoa samasta kokonaisuudesta.
Hovioikeus on nyt antanut asiassa ratkaisunsa ja käräjäoikeuden tuomio on kaikilta osiltaan kumottu.
Sakupe Oy on tyytyväinen hovioikeuden ratkaisuun. Oikeus perehtyi huolellisesti asian taustoihin ja on perustellut tuomionsa kattavasti.
Tapahtumien taustat ajoittuvat vuosiin 2021–2022. Syyskuussa 2021 yhtiöön palkattiin ensimmäisen kerran täysin etätyötä tekevä työntekijä Tampereen alueen asiakaspalveluvastaavaksi. Työntekijä koki perehdytyksen riittämättömäksi ja työkuorman liialliseksi. Työnkuvaan liittyviä riskejä ja vaaroja ei käräjäoikeuden tuomion mukaan arvioitu riittävästi etätyön osalta.
Sakupe Oy on läpi käräjä- ja hovioikeuden käsittelyjen kokenut, että asiassa on aikoinaan toimittu silloisen sääntelyn mukaisesti. Työntekijälle järjestettiin lähes kaksi kuukautta kestänyt, kattava perehdytys tehtävään. Hänellä oli laajat vaikutusmahdollisuudet omaan työnkuvaansa ja sitä myös muokattiin tilanteen edetessä. Työnkuvaan ja työntekijän tilanteeseen liittyvä riskien ja vaarojen arviointi tehtiin silloin saatavilla olleen tiedon perusteella. Työntekijälle tarjottiin yhtiön normaalien toimintatapojen mukaisesti kattavasti tukea esimerkiksi työterveydestä.
Julkisomisteisena yhtiönä Sakupelle on erityisen tärkeätä huolehtia, että työhyvinvointi on kestävällä pohjalla. Tavoitteena on ylittää lain vaatimukset, niin työturvallisuuden varmistamisessa kuin muillakin vastuullisuuden alueilla. Käräjäoikeudessa käsiteltyjen tapahtumien jälkeen Sakupe on kiinnittänyt aiempaakin enemmän huomiota työsuojelullisiin seikkoihin.
